V Kanadě objevili neznámé dinosaury. Vypadají jako papoušci

1. dubna 2012 v 17:16 | lucik |  zvířátka
Paleontologové objevili dva doposud neznámé druhy dinosaurů patřících mezi tzv. rohaté dinosaury.
Název však klame - nově objevení ještěři nemají žádné rohy a jsou svým "zobákem" spíše podobní papouškům. Patří mezi tzv. leptoceratopsidy a jedná se o býložravé tvory. Na Zemi žili v době před 75-83 miliony lety. Představme si je postupně…

Unescoceratops koppelhusae žil před 75 miliony lety a měřil na délku kolem dvou metrů. Protože vážil jen 91 kilogramů, patřil mezi svými příbuznými spíše k těm menším. Na první pohled na něm zaujme jeho papouščí zoban - ve skutečnosti kostní výrůstek ostrý jako břitva. Měl funkci nůžek, dinosaurus s ním "ošmikával" trávu a listí.
Gryphoceratops morrisoni žil v minulosti vzdálené 83 milionů roků; mezi ostatními leptoceratopsidy vynikal především kratší čelistí. Jeho objevitelé se domnívají, že nalezli plně dospělý exemplář - což znamená, že tento ještěr dorůstal délky pouhých 50 centimetrů. Je-li to pravda, šlo o nejmenšího býložravého dinosaura Severní Ameriky.

Zase víme víc
Kurátor v Clevelandském muzeu přírodních věd Michael Ryan v oficiální zprávě o nálezu vysvětlil: "Tito dinosauři jsou pro vědu velmi důležití. Vyplňují mezeru v našem poznání evoluce malých rohatých dinosaurů bez rohů." Exemplářů podobných dinosaurů se zatím podařilo najít jen pramálo. "Přestože rohatí dinosauři pocházejí z Asie, naše analýza předpokládá, že se leptoceratopsidi nejvíce vyvíjeli až v Severní Americe. Gryphoceratops je totiž vůbec nejstarším zástupcem tohoto rodu," doplňuje Ryan.

Paleontologové vlastně znají tento druh dinosaurů už delší dobu - konkrétně od roku 1998, kdy byla objevena čelist unescoceratopse. Vědci si však tehdy mysleli, že patří jinému dinosaurovi. Teprve nové úlomky kostí dokazují, že jde o zvláštní druh. Podobně ba tom byl i gryphoceratops, jehož kosti byly objevené už v 50. letech 20. století. Jméno dostal podle zobáku, který paleontologům připomínal bájného gryfa, křížence mezi lvem a orlem.

zdroj:national geographic

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.

Aktuální články